fredag 29 februari 2008

Ny singel från Panic! At the Disco

Låten är "Nine in the Afternoon", tagen från kommande albumet Pretty. Odd. som släpps 25:e mars 2008 enligt Wikipedia (exakt när det kommer till Sverige vet jag inte).

Det är en gladlynt singel på sedvanligt Panic!-vis, med stråkar och hela köret. Hörde låten idag på TV och min första tanke var att det nya albumet kommer att fungera som deras debut, ett väldigt lättsmält album med ett lager genuin poppoesi att dechiffrera. De som aldrig har gillat Panic! lär inte göra det nu heller och fansen som gillade den mörka stämningen på debuten lär bli aningen besvikna på denna singel, men hur albumet är som helhet kan bara tiden utvisa.

Pretty. Odd. är egentligen deras tredje album, om man ska tro intervjuerna där de skrotade alla planer inför andra albumet och började från scratch. Det märks på den här singeln som är, vilket jag tidigare har nämnt, väldigt lättsmält men denna gång på ett glatt vis.

Just nu går låten på repeat i mitt rum och lär göra det i en eller två veckor till om inget annat intressant hinner hända på popfronten av musikvärlden.

"Picking up things we shouldn’t read / It looks like the end of history as we know
/ It’s just the end of the world
"

2 kommentarer:

Erique sa...

Kanske inte min favoritmusik. Panic! At the disco, hur kunde du shirou?

Mew och beirut krossar dem.

Mats "Shirou" Johansson sa...

Haha, ja du, hur kunde jag? Jag är helt enkelt en fanatiker av popslingor som får mig att studsa av glädje. Dessutom kan man inte avfärda dem som vilket band som helst, för de reser sig ganska lätt över tråkiga ballader och själlös soul som nu för tiden snurrar på repeat på de flesta TV-kanalerna. ;)