torsdag 13 mars 2008

MPC, vad är det?

Det verkar inte vara många som känner till MPC, "nykomlingen" som lätt smiskar fingrarna av MP3 då det gäller komprimering. En MPC-fil i 128 Kbit tar lite mer plats än en MP3-fil i motsvarande storlek, men om man då tar in i beräkningen att MP3låter ungefär hälften så bra så kan man lätt räkna ut vilken som vinner i längden. Varför detta format ännu inte fått fäste är svårt att säga, men det irriterar mig. Skulle MPC vara standarden skulle man nog slippa stöta på folk vars filer är 128 kbit i MP3-format. Och visst, det duger, men jämför man med en rätt rippad skiva så märker man en markant skillnad. Så stor skillnad att jag får ont i huvudet av låtar i 128 kbit (MP3). Man får dra upp volymen som tusan och cymbalerna lämnar ett digitalt spår efter sig, dessutom klipps höga frekvenser av och djupet försvinner helt.

Snälla, musikindustrin, hajpa MPC litegrann. Det är den naturliga utvecklingen, vi har haft MP3 nog länge. Det är dags att gå vidare och höja standarden. Nästan ingen sitter med en hårddisk på 20GB längre.

Sedan måste jag även passa på och gnälla på musikindustrins mixning av skivor. Hur kan man överproducera skivor så att ljudet blir förvrängt?! Det är galet! Jag tycker Lily Allen är bra, men då basen klipps av för att frekvensomfånget är minskat så att alla instrument ligger på samma ljudnivå... då är något galet. Och det gäller inte vilken ljudanläggning man har, det är så på skivan. Att sedan lägga en equalizer på det förstör låten helt. Hur folk inte kan märka av det är bortom mitt förstånd, men då är jag å andra sidan total musiknörd. Kanske jag överreagerar. Men för mig är musik nästan allt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har inte hört något med MPC ännu, men jag håller med om att 128 kbit/s i MP3-format låter riktigt illa om man har en bra ljudanläggning. Jag letar efter FLAC om det finns, men ska testa något kodat i MPC. :)